dinsdag 22 maart 2011

Gemeente-eikels

Jezus Christus, wat een gezeik weer. Zoals jullie misschien wel weten, woon ik in de gemeente Schijndel. Nu blijkt, dat ze in deze gemeente volkomen achterlijk zijn geworden. De verordening voor de invalide personen zit ontzettend krom in elkaar, omdat het geld op is. Zeggen ze. Het zit namelijk zo; 8 jaar geleden, heeft de gemeente Schijndel voor mij een speciaal toilet vergoed. Nu is deze stuk, en wilde ik weten wie er verantwoordelijk was voor de kosten. Zij vergoeden echter niet meer de reparaties, sterker nog: ze vergoeden deze toiletten helemaal niet meer. Zo word ik dus gedwongen om de reparaties zelf te betalen, wat overigens €500,- kost, of ik moet een nieuw toilet aanschaffen, waarvan de prijs tot in de duizenden euro’s op kan lopen. Wanneer ik hem laat repareren, kan niemand mij garanderen dat de week erna niet iets anders stuk gaat, vanwege het feit dat hij al 8 jaar oud is. Maar het echte kromme komt nu pas. Ik kan nu wel een elektrische rolstoel aanvragen, waarvoor ik niet hoef te betalen, maar die ik totaal niet nodig heb. Maar wanneer ik op dit moment een nieuwe scootmobiel aan zou vragen, moet ik een eigen bijdrage gaan betalen, om hem te mogen houden. Waarom zou ik in hemelsnaam een elektrische rolstoel aanvragen, terwijl ik wel enigszins mobiel ben, en korte afstanden kan lopen, als een scootmobiel efficiënter voor mij is, ik er een stuk meer vrijheid mee heb en ik er langere afstanden mee kan rijden? Als iemand een auto moet hebben, koopt diegene toch ook geen bromfiets?
Ik ben van mening, dat het gewoon landelijk bepaald moet worden, wat wel en niet vergoed wordt. Niet elke gemeente voor zich, zoals nu, omdat daar juist de verschillen mee ontstaan. Het punt is, dat het voor de invaliden belangrijk is dat ze krijgen waarmee zij het beste kunnen functioneren. Het vergoeden van hulpmiddelen die niet efficiënt genoeg zijn voor deze mensen is mijns inziens geldverspilling, terwijl ze het geld hard genoeg nodig hebben.

Het vreemde aan het zaakje is, dat bejaarden ineens wel veel meer vergoed krijgen. Wanneer ik bejaard zou zijn, en ik had dezelfde speciale wc nodig, werd deze zonder enkel probleem vergoed. En dat terwijl het geld op zou zijn! Zo creëren de gemeenten niet alleen verschillen tussen de invaliden, maar worden zij ook nog gediscrimineerd tegenover bejaarden. Sinds wanneer zijn bejaarden belangrijker dan invaliden, en hebben zij meer recht op dezelfde hulpmiddelen dan invaliden?

Kijk, ik snap dat er bezuinigd moet worden, maar dit soort regelingen zijn in mijn ogen gewoon krom. Er is wel genoeg geld voor dure recepties, presentjes voor de werknemers, en hoge bonussen. In plaats van dat ze ervoor zorgen dat elke inwoner hetzelfde krijgt en gelijk is, vinden ze zichzelf belangrijker. Er was niemand die zei dat ze een deel zouden inleveren van hun torenhoge lonen, maar spekken ze alleen hun eigen zakken. Zolang zij aan het eind van het jaar maar een mooi kerstpakket krijgen, en mooi op vakantie kunnen, maakt het niet uit of er iemand is die zich scheel betaald om fatsoenlijk met een schone reet rond te lopen.

Ik zou graag een keer in hun schoenen willen staan en achter hun bureau te zitten. Gewoon voor een halfjaar, ik met hun loon, vakanties, kerstpakket, en een mooie bonus toe. Dan mogen zij een half jaar in rolstoelen doorbrengen, speciale toiletten gebruiken, en alle andere hulpmiddelen regelen. Volgens mij, veranderd er na dat halfjaar wel het een en ander, en zal ambtenarenzweet nooit zo goedkoop geweest zijn.

Geschreven op: 13 januari 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten