maandag 16 mei 2011

Echte liefde

Liefde en vriendschap,
Broeders in de strijd,
Onlosmakelijk met elkaar verbonden,
De een kan niet verder,
Wanneer de ander lijdt.

De laatste tijd vraag ik me vaak af wat echte liefde precies inhoudt. Hoe definieer je liefde? Is de traditionele relatie die we kennen tussen man en vrouw, echte liefde? Of komt echte vriendschap dichter in de buurt bij liefde?

Uit ervaring kan ik niet spreken, wanneer ik het heb over de relatie tussen een man en vrouw. Geen relatie die verder gaat dan vriendschap in ieder geval. Ik kan me er natuurlijk wel een bepaalde voorstelling van maken, maar of dit ook maar in de buurt komt bij de werkelijkheid, ik zou het niet weten. De relatie die we kennen tussen een man en vrouw, is die niet enkel en alleen gebaseerd op lust, en de drang om onszelf voort te planten? Als dit het geval is, blijft er van liefde niet veel over, aangezien iedere man en vrouw zich met elkaar kunnen voortplanten. Hiervoor zijn geen diepe gevoelens nodig, alleen de oergevoelens van de mens zijn van belang.

Nee, dan echte vriendschap. Naar mijn bescheiden mening, gaat echte vriendschap dieper dan een bloedband. Je familie kies je niet, vrienden wel. Of ook niet? Is het voorbestemd dat mensen bij elkaar op het pad komen, en samen lief en leed gaan delen? Zou dat dan ook meteen de reden zijn, waarom echte vriendschap onvoorwaardelijk is? Met een vriend deel je alles, je diepste geheimen, verlangens, vreugde, verdriet. Eigenlijk alles wat je gaat delen wanneer je gaat trouwen met je grote geliefde. Bij vrienden verloopt dit eigenlijk automatisch, terwijl je bij een relatie ook dingen verborgen gaat houden.

Een huwelijk tussen twee vrienden, man of vrouw, is dat dan niet beter dan een huwelijk met degene waarmee je het bed deelt? Een vriend kun je immers niet bedriegen, omdat je geen relatie met diegene hebt. Kwetsen is dus moeilijker dan wanneer je getrouwd bent met je geliefde.

Voor mij staat één ding vast; voor mijn echte vrienden vang ik kogels op wanneer het moet, voor iemand die niet het achterste van zijn of haar tong laat zien, niet.

De vraag waar het allemaal begon, is nog steeds: ‘Wat is echte liefde?’. Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat het heel veel met elkaar gemeen heeft, maar eigenlijk ontzettend veel verschilt. Het is beide een vorm van liefde, maar vaak staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Ze zijn elkaars strijdmakkers tegen haat en verdoemenis, maar ondertussen vechten zij onderlinge geschillen uit. De een sluit de ander nooit uit, want zonder elkaar, redden ze het geen van beide.

Liefde is inderdaad een veldslag, ook onderling. Als de winnaar bekend is, mag hij of zij zich melden bij ondergetekende. De winnaar krijgt namelijk de titel:

‘ECHTE LIEFDE’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten